Tavoitteena on rakentaa 8 luokkainen koulu, opettajien asunnot, keittola, wc:t ja porakaivo Malawin Muonan kylään. Syksyllä 2018 valmistui ensimmäinen koulurakennus. Tue meitä. Käy lahjoittamassa/ostoksilla verkkokaupassamme https://holvi.com/shop/KouluMalawiin/ Seuraa www.facebook.com/MalawinLastenJaNuortenAvuksiRy . Kaikki rahat menevät suoraan koulun rakentamiseen, koska teemme Suomessa kaiken vapaaehtoistyönä.
torstai 26. lokakuuta 2017
MARTIN TEKEMÄ EDITOITU VIDEO MALAWISTA JA MUONASTA
Martin tekemä editoitu videoa Malawista löytyy osoitteesta https://youtu.be/-wLppsc4DKs
Kiinnostavi katseluhetkiä!
Videoklipit jatkuvat... työkalujen merkitseminen
Kun kyläläiset päätttivät tehdä maansiirtotyöt itse, niin koululle hankittiin työkaluja. Ennen työn aloitusta työkaluihin kirjoitettiin niiden omistajan eli koulun nimi. Muonalaiset ovat kyllä kertoneet, että he haluavat antaa vähän paremman nimen koululle, heistä tuo nimi ei ole hyvä.
sunnuntai 22. lokakuuta 2017
Muonan kyläläiset koulun rakennustöissä: tiilien tekoa, tontin tasoitusta ja pohjan kaivamista
Tähän blogipäivitykseen on koottu joitakin videoklippejä tiilien tekemisestä tontin raivaukseen ja rakennuspohjien kaivaukseen (teknisten ongelmien vuoksi kaikkia videoita ei voitu vielä jakaa, mutta seuraavassa postauksessa lisää)
Kyläkokous, jossa muonalaiset päättävät tehdä itse maansiirtotyöt ja pohjan kaivaukset, puhumassa Maclean Santu
Naiset kantavat vettä tiilien tekemistä varten
Tiiilien tekoa
Tiilien kuivatusta
tiistai 26. syyskuuta 2017
26.9. Raakaa voimaa ja yhteistyötä
Viikko sitten käynnistyi koulun rakennustyömaalla ensimmäisen koulurakennuksen perustusten kaivaminen. Viisikymmentä työläistä, naisia ja miehiä, aloittivat työt.
Maclean kävi keskiviikkona hakemassa Blantyresta palkkarahat. Hän kertoi viestiä kyläläisiltä: “24 päivää on aivan liian pitkä aika noin mitättömään urakkaan, me tehdään se 14 päivässä!”
Tänään saimme videokuvaa työmaalta, Pirkko laittaa sen näkyviin Facebook-sivulle ja tänne blogsbotiin.
Lettuce ja Maclean haluavat rakentaa varaston ja tuoda kaken mahdollisen koulun rakentamiseen tarittavan sinne ennen sadekauden alkua. Työtä voidaan sitten jatkaa myös sadekaudella.
Parin päivän päästä kylästä lähtee ryhmä käymään Nsanjessa, ilmoittamassa viranomaisille alkaneesta koulun rakennustyösyä. He pyytävät myös hallituksen edustajaa osallistumaan työhön. Näin varmistetaan, että koulu on joskus tulevaisuudessa kelvollinen luovutettavaksi hallituksen ylläpitoon.
Levittäkää tietoa, jakakaa linkkiä videoihin, innostakaa ihmisiä osallistumaan. Näette itse videoista, kuinka uskomattoman asian kylän yhteishenki on saanut aikaan. Samanlaisella yhteishengellä on suuri merkitys myös rahan keräämisessä.
Viikko sitten käynnistyi koulun rakennustyömaalla ensimmäisen koulurakennuksen perustusten kaivaminen. Viisikymmentä työläistä, naisia ja miehiä, aloittivat työt.
Maclean kävi keskiviikkona hakemassa Blantyresta palkkarahat. Hän kertoi viestiä kyläläisiltä: “24 päivää on aivan liian pitkä aika noin mitättömään urakkaan, me tehdään se 14 päivässä!”
Tänään saimme videokuvaa työmaalta, Pirkko laittaa sen näkyviin Facebook-sivulle ja tänne blogsbotiin.
Lettuce ja Maclean haluavat rakentaa varaston ja tuoda kaken mahdollisen koulun rakentamiseen tarittavan sinne ennen sadekauden alkua. Työtä voidaan sitten jatkaa myös sadekaudella.
Parin päivän päästä kylästä lähtee ryhmä käymään Nsanjessa, ilmoittamassa viranomaisille alkaneesta koulun rakennustyösyä. He pyytävät myös hallituksen edustajaa osallistumaan työhön. Näin varmistetaan, että koulu on joskus tulevaisuudessa kelvollinen luovutettavaksi hallituksen ylläpitoon.
Levittäkää tietoa, jakakaa linkkiä videoihin, innostakaa ihmisiä osallistumaan. Näette itse videoista, kuinka uskomattoman asian kylän yhteishenki on saanut aikaan. Samanlaisella yhteishengellä on suuri merkitys myös rahan keräämisessä.
perjantai 8. syyskuuta 2017
Yllättäviä käänteitä
Pidimme palaverin Blantyressa 28.8. 2017 Maclean ja Lettuce tulivat hakemaan työkaluja.
Edellisen palaverin jälkeen on Muonassa tapahtunut suuri muutos: kyläläiset ovat päättäneet, että siellä ei tarvita maansiirtokoneita, he tekevät siirtotyöt käsipelillä. Maclean ja Lettuce ovat laatineet työsuunnitelman, laskelmat tarvittavista työkaluista ja työntekijöistä, joita palkataan 50. Laskelmiin perustuen luovutin heille rahaa K 1 480 000 hankintoja ja palkkakuluja varten.
Sovittiin työntekijöiden palkoista: ne maksetaan kahden viikon jaksoissa. Palkanmaksusta tehdään yksi kuitti, kokonaissummasta. Miehille ja naisille maksetaan samansuuruinen K750 päiväpalkka. Maclean ja Lettuce pitävät kirjaa siitä, kuinka paljon kenellekin on maksettu.
Käytiin myös neuvottelut Lettucen ja Macleanin palkoista. Pirkko oli WhatsUpin kautta mukana päätöksenteossa. Heille päätettiin maksaa K3500 päivältä, 30 työpäivää kuukaudessa.
Kuukausipalkaksi muodostuu K105 000. Jos työpäiviä on kuukaudessa vähemmän, maksetaan palkka päiväpalkkaan perustuen. Maksoin heille tähän asti tehtyjen työpäivien palkan ja kolmen jäljellä olevan päivän palkan elokuulta, kummallekin K28 000. Tarkoitus on, että tuon maantasoitusurakan jälkeen määritellään, kuka on projektin päällikkö, mikä on Macleanin asema, myös palkat on neuvoteltava työtehtävien mukaisiksi.
Lettuce toi esiin tärkeän asian. Jos koulu jossakin myöhemmässä vaiheessa on tarkoitus luovuttaa valtiolle, on alusta lähtien pidettävä tiivis yhteys hallintoviranomaisiin. Valtio asettaa omalta puoleltaa työmaalle vastuuhenkilön. Tämä vierailee työmaalla ainakin kolme kertaa: kun perustus on valmis, kun seinät ovat valmiit ja kun vesikatto ja lattiat ovat valmiita. Hän on vastuussa työn laadusta valtion suuntaan. Hänelle on maksettava noista käynneistä, hän kustantaa auton, polttoaineet ja omat kulunsa tuosta summasta. Lettuce arvioi kustannusten olevan noin K100 000 käyntikerralta.
Mclean ja Lettuce onnistuivat tulomatkallaan taas ”hajottamaan” auton, he olivat perillä Blantyressa vasta kello 13. He jäivät kaupunkiin yöksi, koska paluukyytejä ei enää tuohon aikaan ole menossa. Seuraavana päivänä he keräsivät tarvikkeet ja työkalut ja matkasivat takaisin Muonaan.
perjantai 4. elokuuta 2017
Muonassa tapahtuu
3.8.2017
Tarjous maansiirtotöistä on saatu, mutta ensimmäinen versio oli niin epämääräinen, että pyydettiin tarkempaa erittelyä. Maclean saikin puhelimitse erittelyn, jonka mukaan kone kuljetetaan paikalle Blantyresta, se tekee viikon töitä, pari vartiomiestä pitää koneesta ja polttoaineista huolta öisin. Maclean ja Lettuce valvovat työn edistymistä. Tuo tarkempi tarjous täytyy vain saada kirjallisena, täällä ei kannata luottaa suullisiin sopimuksiin
Poltettuja tiiliä löytyi kylästä 50 000 kappaletta, joten rakennustyö pääsee alkuun heti, kun maansiirtotyöt on tehty. Uusien tiilien tekoa on valmisteltu, työ alkaa ensi viikolla. Niitä tullaaan tekemään kahdessa paikassa, ettei niiden tekoon tarvittavaa vettä tarvitse ottaa vain yhdestä kaivosta. Se voisi tyhjentää kaivon.
Talvi hellittää täällä pikkuhiljaa otettaan. Osa puista on pudottanut viimeisetkin lehtensä, yöt ovat vielä koleita, muutama päiväkin todella viileä, kun pilvet eivät suostu väistymään. Ja joka kerta, kun tuuli kääntyy etelään, ei edes aurinkoinen ilma pysty poistamaan viileyttä; etelämantereella on vielä täysi talvi.
tiistai 25. heinäkuuta 2017
25.7.2017
Malawin lasten ja nuorten
avuksi ry:n hallitus teki eilen päätöksen, että Muonaan rakennettvan koulun
ensimmäinen koulurakennus tehdään poltetuista tiilistä. Tiilien teko käynnistyy
tällä viikolla.
Päätöksen myötä Muonassa alkaa
tapahtua: maansiirtokone tulee tasoittamaan koulurakennusten
paikat ja muokkaamaan alueelle johtavaa tietä
sen verran, että isommat autot pystyvät kuljettamaan sinne tarvikkeita.
Koulun rakentajat
saapuvat paikalle, kun tiiliä on saatu valmiiksi. He ovat samat miehet, jotka
ovat rakentaneet Anja Luoman koulua. Myös työnjohtaja, oikeastaan häntä täytyy tituleerata
hankintapäälliköksi, koska hän tietää,mitä kaikkea tarvitaan työmaalle. Hän on
sama, Bangulassa asuva Lettuce, joka on toiminut Anjan työmaalla.
Muonassa asioita
pyörittää Maclean Santu
Kohottakaa kolminkertainen
eläköön-huuto, niin luja huuto, että koko Suomi sen kuulee. Voitte mielessänne
kuvitella sen riemun, joka tuolla kylässä syntyy, kun Maclean vie tiedon
perille.
-------
Eikä Maclean viivytellyt, hän on tänään iltapäivällä vienyt kaivinkoneen omistajan tutustumaan koulualueeseen ja tarvittaviin maansiirtotöihin.
Tämän näköinen koulurakennuksesta tulee.
0
-------
Eikä Maclean viivytellyt, hän on tänään iltapäivällä vienyt kaivinkoneen omistajan tutustumaan koulualueeseen ja tarvittaviin maansiirtotöihin.
Tämän näköinen koulurakennuksesta tulee.
0
torstai 6. heinäkuuta 2017
Uutisia Malawista
Näin eilen tuttuja, ihan oikean suomessa kesänsä viettävän räystäspääskysen. Se etsi pesäpaikkaa asuintaloni räystään alta, jatkoi matkaansa kun ei löytänyt. Se istui vähän aikaa auki olleen parvekkeen oven päällä ja visersi kummia: joku oli Kajaanin markkinakadulla väittänyt, että Muonan kouluprojektilla menee huonosti!
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Koko kevät ja alkukesä on vietetty rakennuksia suunnitellen. Jouduimme muuttamaan suunnitelmia rajusti, koska rakentamisen hinta täällä on pilvissä, verrattuna ihmisten tulotasoon.
Rakennusliikkeet, ja samalla rakennustarvikkeita myyvät kauppiaat ovat ottaneet hinnoittelun pohjaksi eurooppalaiset hinnat, mutta työntekijöille maksetaan vielä malawilaisen tason mukaan, eli noin 2 -3 euroa päivä. Voitte kuvitella yritysten voitot.
Eilen sain tietää kaksi luokkaa ja opettajainhuoneen sisältävän koulurakennuksen hinnan. Se on paikallisten kyläläisten rakentamana 17 000 000 Malawin kwatsaaa, eli noi 21 000 euroa. Tuolta pohjalta yhdistyksen hallitus tekee päätöksensä kahden asian välillä: käytetäänkö rakentamiseen paikallisten ihmisten tekemiä poltettuja tiiliä, ‘a 15K , vaiko paikallisten tekemiä SSB-tiiliä. Niiden hinta on lähes kymmenkertainen, mutta niiden tekemiseen tarvitaaan vain tontilta löytyvää savimaata ja erikoissementtiä. Tuo savimaa löytyi paikallisen sementtitehtaan testauksen perusteella.
Eli kukaan ei voi väittää, että yhdistyksellä menisi täällä huonosti. Paikallisen Trustinkin rekisteröinti on loppusuoralla, nimenvaihdos on suoritettu, paperit ovat käyneet mutkan Suomessa allekirjoitettavina. Tuokin reissu vei tavalliselta A4- kirjeeltä pitkälti toista kuukautta.
Malawilainen sanonta “ This is Malawi” pitää sisällään perusoletuksen, että täällä kaikkien asioiden eteenpäin meno vaatii noin kymmenen-kakskymmenkertaisen ajan verrattuna Suomeen.
Yhden esimerkin voisin kertoa täkäläisistä maanteistä. Maclean Santu lähti toukokuun alkupäivinä tulemaan Muonan kylältä tänne Limbeen. Hän lähti liikkeelle aamuyöllä kello 2. Hänen altaan hajosi kolme (3) minibussia, ja kaksi kuljettajaa loukkaantui noissa hajoamisissa. Huono tieosuus jon vain 75 kilometriä. Hän oli perillä kello 3 iltapäivällä. THIS is part of Malawi
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Koko kevät ja alkukesä on vietetty rakennuksia suunnitellen. Jouduimme muuttamaan suunnitelmia rajusti, koska rakentamisen hinta täällä on pilvissä, verrattuna ihmisten tulotasoon.
Rakennusliikkeet, ja samalla rakennustarvikkeita myyvät kauppiaat ovat ottaneet hinnoittelun pohjaksi eurooppalaiset hinnat, mutta työntekijöille maksetaan vielä malawilaisen tason mukaan, eli noin 2 -3 euroa päivä. Voitte kuvitella yritysten voitot.
Eilen sain tietää kaksi luokkaa ja opettajainhuoneen sisältävän koulurakennuksen hinnan. Se on paikallisten kyläläisten rakentamana 17 000 000 Malawin kwatsaaa, eli noi 21 000 euroa. Tuolta pohjalta yhdistyksen hallitus tekee päätöksensä kahden asian välillä: käytetäänkö rakentamiseen paikallisten ihmisten tekemiä poltettuja tiiliä, ‘a 15K , vaiko paikallisten tekemiä SSB-tiiliä. Niiden hinta on lähes kymmenkertainen, mutta niiden tekemiseen tarvitaaan vain tontilta löytyvää savimaata ja erikoissementtiä. Tuo savimaa löytyi paikallisen sementtitehtaan testauksen perusteella.
Eli kukaan ei voi väittää, että yhdistyksellä menisi täällä huonosti. Paikallisen Trustinkin rekisteröinti on loppusuoralla, nimenvaihdos on suoritettu, paperit ovat käyneet mutkan Suomessa allekirjoitettavina. Tuokin reissu vei tavalliselta A4- kirjeeltä pitkälti toista kuukautta.
Malawilainen sanonta “ This is Malawi” pitää sisällään perusoletuksen, että täällä kaikkien asioiden eteenpäin meno vaatii noin kymmenen-kakskymmenkertaisen ajan verrattuna Suomeen.
Yhden esimerkin voisin kertoa täkäläisistä maanteistä. Maclean Santu lähti toukokuun alkupäivinä tulemaan Muonan kylältä tänne Limbeen. Hän lähti liikkeelle aamuyöllä kello 2. Hänen altaan hajosi kolme (3) minibussia, ja kaksi kuljettajaa loukkaantui noissa hajoamisissa. Huono tieosuus jon vain 75 kilometriä. Hän oli perillä kello 3 iltapäivällä. THIS is part of Malawi
sunnuntai 14. toukokuuta 2017
Elämää Malawissa
Tässä se on. Uskomattomin asia, mihin Malawissa olen törmännyt:
Luulin asiaa ensin vitsiksi, mutta ei, ei täällä tunneta suomalaista viikatetta.
Olen muutamille näyttänyt videota viikateniiton mm-kisoista, ihmetystä on piisannut...
Noin 15 sentin mittaisella terällä varustettu "viikate".
Sillä katkotaa heinät pihoilta, tienvarsilta, mistä vain.
Kaupungissa tietysti rikkailla on ruohonleikkurit, mutta ei kaikilla. Palkataan puutarhapoika, gardenboy heiluttamaan tuota viikatetta.
Kaupunkien nurmia leikataan joissakin paikoin siimaleikkureilla, mutta viikatemiehiäkin näkyy.
Teiden varsille palkataan kymmenen - viisikymmentä- sata miestä heiluttamaan viikatetta...
Toinen asia: tienvarren ojia perkaamaan ilmestyy 20 - 30 miehen partio, joista vähintään 5 on piällysmiehiä.
Olen miettinyt, mitä tapahtuu. kun noihin töihin tuodaan koneet? Mitä tekevät sen jälkeen miljoonat ihmiset?
Sama tilanne maataloudessa: mitä tekevät ne miljoonat ihmiset, jotka koneet syrjäyttäisivät pelloilta. Nykyään siellä tärkeimpänä työkaluna on vielä kuokka.
maanantai 8. toukokuuta 2017
Tutustumassa Anjan kouluun Nandilimbessä
Tiistai 2.5.
Anja Luoma soitti,
torstaina olis tarkoitus vierailla Nandilimben kylässä. Tarkoittaa sitä, että
minun täytyy keskiviikkona mennä Bangulaan, josta matka kylän alkaa.
Keskiviikko 3.5.
Aamulla kahdeksan
maissa lähdin liikkeelle, ensin Limbeen, free market-alueelta lähti minibussi
kohti Bangulaa noin puoli yhdeksän maissa. Auto oli suhteellisen hyväkuntoinen
ja kuski tunsi tien, eli matka vuoristotietä alas Shirejokilaaksoon taittui ihailtavan
nopeasti. Tuo tien osuus on yhtä serpentiiniä, näkymät alas jokilaaksoon ovat
huikaisevia. Sadekauden jäljiltä vuoret ovat muuttuneet vihreiksi, uutta metsää
kasvaa pikkuhiljaa.
Matka jatkui
Thabwasta eteenpäin öljysoratietä pitkin. Tie on valmistunut neljä vuotta
sitten, eli se on vielä hyväkuntoinen. Maisema on täydellinen vastakohta vuoristolle,
koko matkalla on vain yksi mäki, eli kun laskeudutaan Shirejoen ylittävälle
sillalle ja noustaan takaisin. Tasaista maastoa, Mosambikin puolella oleva
vuoristo näkyy hyvin, samoin Thabwasta Muonaan johtavaa tietä reunustava
vuoristo. Maissipellot, sokeriplantaasit, pitkät suorat tienpätkät seuraavat
toisiaan, välillä pieniä kyliä, joka paikassa ihmisiä, lämpö nousi yli
kolmenkymmenen.
Perillä Bangulassa
kahden maissa, soitto Anjalle, auto tuli hakemaan tien varresta. Anja Luomalla
on oma talo noin puolen kilometrin päässä valtatieltä. Tyypillinen malawilainen
talo, erona se, että kuistilla on ompelukone ja kymmeniä laatikoita täynnä
tavaraa. Pihalla seisoo merikontti, jossa kuulemma vielä on kaikenlaista kyläläisille
jaettavaa. Ompelukoneelle on käyttöä: Suomesta lahjoituksina saadut vaatteet
ovat pääosin liian lihaville tehtyjä, niitä täytyy kaventaa täkäläisille
sopiviksi. Ihmisten liikalihavuus näkyy täällä kirpputoreilla ja
vaatemarkkinoilla, joilta paikalliset pääasiassa hakevat vaatteensa. Tavaraan
tuodaan länsimaista. Anja oli keittänyt suomalaistyylistä lihakeittoa. Liha oli
kuulemma taatusti tuoretta, vuohi oli teurastettu heidän silmiensä edessä.
Täällä ei tunneta tuollaista keittoa, lihaa kyllä keitetään, mutta keitinvesi
nakataan pois… olis kotitalousopettajille työnsarkaa.
4.5. Torstai
Herääminen vähän
ennen viittä, eli tavalliseen aikaan, aamiaiselle kuudelta, ennen seitsemään
oltiin jo liikkeellä täpötäyteen lastatulla autolla. Matkaa edessä 32
kilometriä. Kyydissä kuljettajana Goljat, Anja ja hänen mukanaan Suomesta
tullut apulainen, Anjan luottomies Lettuce, joka on toiminut kaikkien
rakennusurakoiden valvojana, sekä yhteyshenkilönä kylän ja Anjan välillä, eli
viisi henkilöä. Ensimmäiset kilometrit
ajettiin yhden auton levyisellä soratiellä, josta sadekausi oli huuhtonut
pätkiä pois, maa oli siirtynyt jonnekin.
Anjan rakentama
koulu sijaitsee luonnonsuojelualueella, josta aikoinaan kun se perustettiin,
ajettiin kaikki ihmiset pois, mutta jonne myöhemmin on saanut palata asumaan.
Alueen portit avataan kuuden aikaan aamulla ja suljetaan kuuden aikaan illalla.
Alueelta ei saa hakata yhtään pystyssä olevaa puuta, eli se on luonnontilassa.
Ihmiset keräävät polttopuiksi risuja. Kylissä ei ole sähköjä, jollkin kuulemma on aggregaatti.
Tuota tietä pitkin olisi päässyt Mozambikin
puolelle, mutta käännyimme noin puolimatkassa pienemmälle ”tielle”. Lainausmerkit sen vuoksi, että tie oli vain
ajoura, josta ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä tavallisella
henkilöautolla. Onneksi olimme liikkeellä isolla nelivetomaasturilla, muuten
matka olisi katkennut monta kertaa. Huippunopeus nousi jopa neljäänkymmeneen
kilometriin tunnissa, tie putosi monesti sateen uurtamaan joenuomaan, vastarannalle nousu vaati nelivedon ja kaikki
tehot koneesta, pyörät sutivat tyhjää. Kuljettaja kehui tien olevan hyvässä
kunnossa. Viimeiset kilometrit tie oli vain polku, yhden kulkijan levyinen,
auto kulki toiset rattaat heinikossa.
Tien päästä
löytyi ensimmäisenä koulun alue. Kaksi Anjan rakennuttamaa kahden luokkahuoneen
rakennusta, yksi valtion rakentama yhdelle luokalle, yksi valtion rakennuttama
opettajan talo ja yksi Anjan rakennuttama opettajien paritalo. Keittiö, porakaivo, varastorakennus, yksi
paikallisella tyylillä rakennettu pikkuruinen talo, jossa kuulemma asuu yksi
opettajista. Ei ikkunoita, eihan talossa olla päiväsaikaan, ja kuka tarvitsee ikkunoita yöllä...
Valtio on
innostunut rakennuttamaan omilla varoillaan rakennuksia, kun se on huomannut,
että kylää kehitetään. Koululla on äärimmäisen suuri merkitys kylän
elinvoimaisena pysymisen kannalta. Ilman sitä ainakin nuorten olisi lähdettävä
pois.
Pihalla oli
kahden varjopuun alla opetus käynnissä. Kaikki oppilaat eivät mahdu
koulurakennuksiin, on siirryttävä puiden varjoon. Opettajia on viisi
koulutettua, joista yksi on nainen, kolme apuopettajaa, paikallisia secondary
schoolin käyneitä nuoria miehiä, oppilaita yli kolmesataa.
Anjan päivä
jatkui apuopettajien palkanmaksulla. Hän maksaa kaikkien opettajien palkat,
mutta apuopettajat eivät vielä olleet palkkaa saaneet. Seuraavan oli edessä
palaveri, jossa oli mukana kyläneuvosto, kuusi miestä (esittelyn jälkeen
seurasivat hitaalla tahdilla taputukset), kouluneuvosto (taputukset nopeammalla
tahdilla), sunnilleen saman verran miehiä, koulun opettajat (taputukset
normaalirytmillä) ja apuopettajat, sekä kymmenkunta naista (ei esittelyä, ei
taputuksia), jotka eivät saaneet kokouksessa puheenvuoroa. Anja (taputukset
normaalitahdilla), Anjan apulainen ja minä saimme taputukset normaalitahdilla.
Koulun
johtajaopettaja kertoi koulun tilanteesta, otti puheeksi maissin loppumisen ja
uuden maissikuorman ongelman: jos kylältä lähtee joku rahan kanssa hakemaan
maissikuormaa Bangulasta, niin ennen kuin kuorma ehtii kylään asti, siitä on
ainakin kolmannes siirtynyt väärille omistajille. Näin on tapahtunut useita
kertoja. Samasta aiheesta kyläpäällikkö
piti pitkän puheen, josta huomasi, miksi hän on kyläpäällikkö. Sanotaan, että
malawilaiset rakastavat draamaa, ja se tuli kyllä tämänkin henkilön puheessa
esiin. Anja käytti puheenvuoron, samoin Lettuce.
Kokouksen
päätyttyä oli vuorossa auton lastin jakaminen kummioppilaille. Mukana oli 40
huopaa, saman verran kangaskasseja, joiden sisältönä vihkoja, kyniä ja
kumeja. Anja kirjasi kaikkien nimet ylös,
otti kuvat jokaisesta lähetettäväksi kummeille.
Oli paluumatkan
aika, kello oli noin yksi iltapäivällä. Auton perään oli kannettu kolme
maissisäkkiä, kyläläiset lähettivät vähistään Bangulassa asuville sukulaisille.
Kylältä käveli vielä iäkäs mies kysymään, josko hänen säkkinsä saisi kyydin
Bangulaan. Hän sai luvan tuoda säkkinsä, joka loppujen lopuksi oli noin kolmen
kilon painoinen pieni pussi…. Hänen joku sukulaislapsensa sai siinä terveiset
ja muutaman päivän ruokatarpeet.
Paluumatkalla
pysähdyttiin syömään eväät, matka taittui yllättävän nopeasti, kun kuljettaja
jo tiesi ja muisti tien kunnon. Perillä
Bangulassa oltiin puoli neljän maissa. Jätin paluumatkani seuraavaan päivään,
koska se muuten olisi venynyt aamuyölle.
Anjalla on
maanantaina 8.5. suuri päivä, hän luovuttaa koulun valtion edustajille. Juhlaan
kuulemma tulee satamäärin ihmisiä, ruoaksi tarjotaan kutsuvieraille sunnuntaina
teurastettua lehmää, silmäätekeville hän joutuu viemään Bangulasta CocaColaa ja
Fantaa. Tavallinen kansa saa nuolla sormiaan.
Sain saaliiksi
kuvia rakennuksista, tietoa niiden rakenteesta.
Tiilien ja sementin määrät täytyy tarkistaa Lettucelta, hän on ne
tilannut.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)