Olihan ne auki. Monta tavaroiden hintaa on nyt päivitetty paikalliselle tasolle. Osa on ihan Suomen tasolla, joidenkin hinta pistää kysymään kahdesti; onko se tosiaan noin halpa.
Sain myös kaipaamani kuitit, jotka Regina oli jättänyt enonsa valokuvausliikkeeseen. Sekin asia on kunnossa.
Paikallinen taksini yllätti taas;) Varauduin siihen, että hän mahdollisesti myöhästyy, eli sovimme hänen tulevan poimimaan minut keskustasta puoli neljältä. Sanoin että minun on oltava Limbessä kello neljä. Palaveri oli määrä alkaa kello viisi. Ja taksimies vääntyy paikalle kymmenen yli neljä. Hyvä selitys kyllä oli, hän oli juuttunut pankin tiskille, rahansiirto oli epäonnistunut. Näyttelin harmistunutta, tai olinkin, koska tarkoitukseni oli kierrellä Limbessä tuo varaamani tunti. Tuon oikaisun kerroin hänelle vasta seuraavana päivänä.
Tiivis kaksituntinen palaveri, paikalla George, arkkitehtimme Grace ja lantmaakari, maanmittari, suvayer. Hän esitti tarjouksen koulun alueen pakollisten mittausten ja merkitsemisen kustannuksista, piirustusten laatimisesta ja kaikesta paperityöstä.
Sovittiin, että jos yhdistyksen hallitus hyväksyy tarjouksen, lähdemme jo torstaiaamuna Muonaan. (Minä samalla kyydillä, koska mulle on varattu mahdollisten soraesiintymien kartoitus ja näytteenotto. Sora testataan, onko se kelvollista betonin tekoon.)
Gracen kanssa puimme seuraavaksi rakentamiseen liittyviä kysymyksiä, tässä muutamia vastauksia;
- kattotuolit tullaan tekemään raudasta, koska se on täällä erittäin halpaa, jos verrokkina on painekyllästetty puu, joka olis ainoa sopiva puulaatu. Eli hitsaria tarvitaan
- Fransis Keren piirustuksissa saman katon alla on kolme luokkaa, eli yksi pudotetaan pois
- kahden luokkahuoneen väliseen katettuun tilaan, 7,5 x7,5 m, tehdään opettajainhuone ja varasto, molemmat 3,5x3,5, jonne opettajat pääsevät luokkatilasta suoraan, niiden välillä on myös ovi
- tilat voidaan tehdä paikalla jo olevista poltetuista savitiilistä, tarvittaessa lisätä ulkopuolelle betonirappaus sateensuojaksi
- luokkatiloista ei mennä suoraan ulos, ovet aukeavat tuohon katettuun välitilaan
- välikattoa ei aleta tekemään tiilestä, niin kuin se Keren piirustuksissa on. Sen rakenteessa täytyy ottaa huomioon monta asiaa, mm. sadeveden pääsy, luokkahuoneen tuuletus
- rakennusten kivijalan alle laitetaan antura, ei tarvitse miettiä, vajoaako joku maan kohta, tai jos sadevesi vie maata rakennuksen alta, niin se voi silti säilyä ehyenä
- luokkahuoneet Malawissa ovat yleensä 7 x 7 metriä, venytetään tuota hieman, eli huone on 7,5 x 10
- lattiat tehdään ns kivibetonista, eli hiekan päälle laitetaan kerros seosta, jossa on vain kiviä, sementtiä ja vettä. Tuo rakenne kuivuu nopeasti, sen päälle valetaan sitten betonilaatta. Tuollainen lattia on ”lämmin” … jopa täällä betoni voi tuntua kylmältä… lisäksi rakenne on edullinen tehdä
- rakenteiden alle jäävän maan tiivistämiseen riittää junttapölkyn käyttö
Tiivis kaksituntinen. Ja todella paljon saimme aikaan.
Matkalla Georgen kyydillä majapaikkaani ehdimme jutella Suomesta, pakolaistilanteesta ja rauhallisesta maasta, että sain Georgen myöntämään, että hänkään ei täällä osaa tarpeeksi arvostaa rauhan merkitystä, että oikeastaan nykytilanteesta täällä pitäisi osata olla onnellinen.
Majapaikassa vielä kuppi teetä, pari paahtoleipää. Sen verran tuon engelskan ymmärtäminen ja puhuminen ottaa voimille, ettei unta tarvinnut houkutella. Ilokseni huomaan, että ensimmäinen osa onnistuu, toinen vaatii rutkasti lisää harjoitusta
14.9.
Kaupunkiin aamulla, päätösten odottamista. Kävin töissä, valokuvaamon tietokone oli heittäytynyt hitaaksi, teran kiintolevy näytti olevan täynnä, mutta ei se voinut olla. Pari kansiot, joihin ei päässyt näkemään, ei koskemaan, näyttivät vievän levytilaa yli 900 megaa…töitä linux-gurulle, minun taidot ei riitä. Lounas tuli korvattua kahdella kupillisella ihan oikeaa suodatinkahvia ja suurella suklaakakkuviipaleella. Kun ei kahteen viikkoon ole maistanutkaan kahvia, niin olipa hyvää. Eihän noita murukahveja voi edes ajatella juovansa.
Päivällinen majapaikassa, pihvi lisukkeineen, 3500, ei paha. Illalla ajatustenvaihtoa porukan kesken kokouksen antimista.
15.9.
Lähtö Muonaan siirtyi. Viestien vaihtoa Suomeen ja paikallisten kanssa, tämän tekstin kirjoittamista: inspiraatio tuli kotimaasta.
Yritän saada yhteyden Amerikkaan, josko saisin sieltä liikkeelle aurinkokerääjän, eivät pahuksen insinöörit osaa laskea kuljetuksen hintaa sieltä tänne. Onneksi tiedän siellä yhden, joka saa asioihin vauhtia, jos haluaa.
Jatkuu huomenna