Tässä ovat Pirkon 2. kirjeen kuvat ja ajatukset hänen Malawin kokemuksistaan. 1. kuvassa taustalla on Lilongwen keskustaa ja muissa kuvissa on viljelyksiä.
Tässä on sitten varsinainen kirjeen teksti:
20.9.2015 Lilongwe
Avaan aamulla ensimmäiseksi ikkunan,
aamuauringon kirkkaus häikäisee jälleen, aamutulien ja
koksihiilikeittimien pistävä hajun tuntee miltei kurkussa asti.
Afrikan ongelmat ovat todelliset, konkreettiset ja jokapäiväiset.
Joka-ikinen päivä tarvitsee laittaa ruokaa kolmesti päivässä.
Siihen tarvitaan joko puita tai koksihiiltä. Hiiletkin on poltettu
puista. Se on luvanvaraista liiketoimintaa, mutta ilmeisesti useimmat
tekevät sitä luvatta. Teiden varsilla on hiilisäkkejä myytävänä,
ihmiset kuljettavat niitä pyörien taka-istuimilla. Ne ovat isoja,
korkeitä säkkejä. Malawissa metsät on hakattu. Ja jatkuvasti
hakataan puita energian tarpeeseen enemmän kuin niitä istutetaan.
Se on iso kansallinen ongelma. Ihmiset keräävät pienimmätkin
oksat. Kerron pojalleni, voisiko hän tehdä jotain aurinkokeittimien
saamiseksi jokaiseen malawilaiseen perheeseen!
Varsinkin nyt kuivaan aikaan maisema on
paikoittain lohduttoman tuntoinen, varsinkin vuorien ja kukkuloiden
rinteet ovat usein paljaita, vain yksittäisiä puita siellä täällä.
Sambian rajalle mennessä, osa rinteistä oli ihan paljas, osa
rinteistä oli säästetty ilmeisesti paikallisen viranomaisen
taholta hakkaamattomina.
Savu saastuttaa ilmaa, sen näkee
varsinkin aamulla, päivällä ja illalla ruoan laittoaikaan.
Lilongwe on ylänköä ja kun laskeudumme aamulla kouluun mennessä
alas kaupunkiin, taivaanranta näytää samealta, vaikka aurinko
paistaa täydeltä terältä.
Silloin kun en ole koulussa tai
muualla, istun pihalla palmupuiden varjossa, tunnen auringon lämmön
iholla, luen tai vain ihmettelen! Rose on lakaissut pihan aamulla,
hän pesee vaatteita ulkona olevassa pesualtaassa. Pihatöistä ja
portin avaamisesta vastaava työntekijä uusii bambunversoista tehtyä
aitaa. Pihat ovat lukittujen porttien takana. Kun tullaan autolla
portin ulkopuolelle, pitää tyytyyttää, että portinvartija tietää
tulla avaamaan portin (jokaisella talolla on omat portinvartijat,
isommilla useampikin ja yövahdit myös). Kun kipakka tyyt, tyyt
kuuluu, on portille mentävä nopeasti. Tähänkin tottuminen on
vienyt aikansa, enkä tiedä, totunko oikeastaan. Jotenkin en osaa
olla palveltava. Olen tottunut avaamaan ovet, kantamaan omat kassini
(ja matkatavarani) autosta ja autoon! (Kohteliaisuus on eri
asia!)Tulee mieleen, että olen kokenut nämä samat tunteet joskus
kauan sitten Etelä-Afrikassa. Köyhyys pitää yllä ja uusintaa
luokkaeroja, olipa sitten ihonväri mikä tahansa.
Jospa kaikki samassa taloudessa elävät
ja työskentelevät voisivat istua saman ruokapöydän ympärillä!
Tajuan syvemmin kuin koskaan, että köyhyyttä vastaan on
taisteltava joka rintamalla ja kaikin mahdollisin keinoin.
Kävimme räätälillä! Siis ei
ompelijalla vaan räätälillä! Pikkuriikkisessä huoneessa kaksi
miestä ompeli ompelukoneella, kolmas otti mitat, kangaskasoja
toisessa pienessä ‘sovitushuoneessa’
lähes kattoon saakka. Kuitenkin sieltä löytyi helposti Reginan
kauan sitten sinne tuoma kassi, jossa hänen kankaansa olivat. Siis
siellä oli kaikki omassa järjestyksessä! Minä vaan en huomannut
sitä! Saan Reginan lupaamat afrikkalaiset mekot mukaani, uskon niin!
Minua alati hämmästyttää ja yllättää se, mitä kuoppaisten ja
töyssyjä täynnä olevien teiden takapihoilta voi löytyä. Sieltä
löytyi tämäkin ompelimo!
Koulussa on ollut erittäin vaikea
tottua kirjojen, vihkojen, kynien, kumien ja teroittimien ym
materiaalin puutteeseen. Lapset tulevat kysymään minulta, onko
minulla hänelle kynää, kumia, teroitinta. Ja tämä on yksityinen
koulu! Sitäkin ajattelin, että miten koululaitos/kansa/sivistys voi
kehittyä ilman kirjoja? Voiko?_Eikö maailmaa voi järjestää
siihen malliin, että jokaisella lapsella on mahdollisuus nähdä,
koskea, lukea, omistaa yksi kirja! Ei ihme että kun lapset saivat
englannin tunnilla uudet kirjat, heti sen tunnin jälkeen kansi- ja
sisäsivuja oli taittunut monesta kohtaa. Siis heille annataan yksi
kirja kahta oppilasta kohden sen oppitunnin ajaksi ja sitten ne
kerätään pois. Heille piti näyttää, miten kirja avataan ja
sivuja käännetään, vaikka olivat jo 3:lla luokalla.
Sitten nämä
oppilaiden rangaistusmenetelmät. Hyvin vaikea on nähdä
ruumiillisen rangaistuksen käyttöä. Kun oppilaat metelöivät
ja huutavat, pidin heille tiukkasäsvyisen puhuttelun. Kaikki
kuuntelivat kyllä hiirenhiljaa, ja kun kysyin, mitä minun pitää
tehdä heidän kanssaan, kun he eivät osaa olla hiljaa tunnilla,
vastaus oli “You can hit us!” (Voit lyödä!)
Sanoin, että en lyö, vaan puhun heidän kanssaan. Kerroin, että
Suomessa opettaja ei voi lyödä ketään. (Luokan oma opettaja oli
kuuntelemassa). Seuraavana päivänä kaikki oli entisellään, sama
meteli, kunnes opettaja sanoi, että hän nipistää korvista tai
käyttää isoa puista viivoitinta kämmeniin tai kukaan ei pääse
lähtemään koulusta ennen kuin istuu hiljaa ja tekee tehtävät
loppuun.
Lapset kaikkialla
ovat ihania. Kun olin ollut poissa luokasta kaksi päivää, koko
luokka ryntäsi halaamaan, kun menin luokan ovesta sisään.
”Teacher, teacher, teacher!!!”
Kävimme
hautausmaalla kunnioittamassa kahden perheenjäsenen muistoa, joita
en ehtinyt nähdä. Hautausmaat ovat jokaisessa maassa ulkoisesti
hyvin erilaiset ja tietysti myös hyvin samanlaiset. Veimme kaksi
punaista ja keltaista ruususeppelettä. Täällä hautakiveen
laitetaan vainajasta iso kuva. Nuoren miehen haudalla oli kuvan
lisäksi hänen ennen kuolemaansa kirjoittama runo. Aivan kuin hän
itse olisi tullut runon kautta läsnä olevaksi ja niin tietysti hän
voimakkaasti olikin. Minulla on tallessa hänen kirjeensä siellä
kotona Kajaanissa.
Matka itse
Malawi-järvelle siirtyi ensi viikonloppuun. Näin järven kyllä
kaukaa tieltä, emme ennättäneet käydä rannalla asti. Viikonloppu
sokeritehtaan golf-klubilla, jonne Regina oli kutsuttu pelaamaan,
meni leppoisasti golf-kentällä kävellessä ja muutaman osanottajan
kanssa keskustellessa. Rannikolla Salimasta pohjoisen suuntaan on
paljon moskeijoita, Regina sanoi, että moskeija on joka kahden
kilometrin päässä. Tällä on historiallinen tausta. Myös orjien
vanha satamapaikka oli matkan varrella. Kun kysyin siitä Reginalta,
hän sanoi, että oman maan historiaa ei paljon opeteta kouluissa.
Siis vieläkin vallitsee Britannian imperiumin perintö tälläkin
lailla!
Rannoilla oli myös
paljon viljelyksiä, kassavaa, sokeriruokoa, maissia ja riisiä.
Siellä on tietysti helpompi järjestää kastelusysteemit.
Sokeritehtaalla on ihan oma kastelu- ja vedenpuhdistusjärjestelmänsä.
Esittelyssä johtaja sanoi, että Malawi-järven pinta on nyt niin
alhaalla, että heidän on pitänyt jatkaa johtoja saadakseen vettä.
Eli jälleen, vesi on suuri ongelma. Huomasin itsekin, miten tottunut
sitä on hanan aukaisemiseen. Aloitin pesemään siellä illalla
hampaita ja avasin hanan ja sitten laitoin hammasharjan siihen veden
alle ja suuhun, samassa silmänräpäyksessä huomasin, että vesi
olikin hyvin ruskeaa ja sameaa. Huhuh, heti sylkemään vettä pois
suusta ja etsimään vesipulloa suun huuhtomiseen!
Kävin
keskusteluja kahden naisen kanssa, molemmat toimivat yrittäjinä.
Ensimmäisenä iltana pöytäkeskustelussa malawilainen nainen sanoi
japanilaiselle naiselle, että te käytätte ’skin card
(“rotukorttia”). Seuraavan päivänä sitten
kysyin, mitä hän tarkoitti tuolla termillä. Hänen mukaansa
valkoiset (britit hallitsivat Malawia ennen itsenäistymistä
vuoteen1964 saakka) ovat jättäneet perinnön, että musta ei ole
arvokas ja että kouluttamattomat mustat katsovat ylöspäin mustaa
koulutettua malawilaista. Itsekin olen huomannut sen, että olen
kaikille niille, jotka eivät minua tunne, olen ’white woman’
(valkoinen nainen). Siinä on kyllä taakkaa kerrakseen! Tiedän,
mitä on olla jatkuvasti tietynlaisen katseen kohteena.
Ei ole helppoa
synnyttää itsenäistä sivistysvaltiota, jos se nyt oli maan
itsenäistymisen tarkoitus! Näitä pohtimisia riittää!
Seuraavassa
kirjeessä siitä, miten yhdistyksen asiat ovat edenneet!
Lilongwen
sirkuttavien ja kurnuttavien yöäänien keskeltä, lämpimin
terveisin, Pirkko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti