Hei ihmiset,
rakennustyöt etenevät. Kahden luokkahuoneen koulurakennus on valmis. Opettajien asuntojen pohjia ollaan rakentamassa. Tavoitteena on, että 2 ekaluokkaa eli noin 80 lasta aloittaa koulunkäyntinsä syksyllä. Sekä vanhemmat että lapset odottavat koulun aloittamista innolla. Nykyinen koulujärjestely on sellainen, että myös alakoululaiset joutuvat kävelemään kouluun 7-8 kilometriä, mikä on suht´pitkä matka pienelle lapselle kulkea jalan - monesti myös kovassa kuumuudessa.
Meillä on ollut aineettomien lahjojen kaupassamme myynnissä 4 opettajanpöytää ja 40 pulpettia. Tämänhetkinen tilanne on se, että opettajanpöydät on myyty, samoin 18 pulpettia. Eli jos oikein lasken, niin 22 pulpettia on jäljellä.
Nyt aineettomien lahjojen kauppaan on tullut myytäväksi 80 koulutarvikesettiä, jotka käsittävät repun, vihkon, kynäsetin ja juomapullon. Tavoitteenahan meillä on se, että oppilaat saavuttaisivat jatko-opintokelpoisuuden. Se edellyttää, että lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen ovat hallinnassa. Haasteeksi tietysti muodostuu jo se, että 40 oppillan ryhmä on suht´suuri. Toinen haaste syntyy koulutarvikkeista. Malawilaisessa maailmassa ollaan ymmärtääkseni vähän samassa tilanteessa kuin Suomessa 1950-1960 - luvuilla. Kynät, kumit ja vihkot ovat lapsille - varsinkin vähävaraisimmille - harvinaista ja haluttua tavaraa.
Oletuksemme on, että koulu saa aapiset valtiolta, koska ajatuksenamme ja suunnitelmanamme on, että valtio maksaa opettajien palkat samoin kuin kustantaa aapiset, kun me olemme kustantaneet koulurakennukset. Tosin Malawissa aapisia ei yleensä saada kotiin, vaikka ne koululla olisivatkin. Opettajien palkkaamisesta on alustavasti keskusteltu sikäläisten kouluviranomaisten kanssa jo ennen kuin koulurakennusta alettiin rakentaa.
Oppiminen tapahtuu pääosin siis liitutaulun ja muistiinpanojen avulla. Nimenomaan muistiinpanojen avulla silloin, jos oppilailla on muistiinpanovälineet, mikä sekään ei ole itsestään selvää. Varsinkin syrjäseuduilla koulua voidaan käydä myös ilman sekä kirjoja että muistiinpanovälineitä. Ja kun tarkoituksena on oppia lukemaan ja kirjoittamaan niin paperi ja kynä ovat silloin suorastaan välttämättömät. Näistä syistä johtuen pyrimme saamaan kasaan jokaiselle koulunsa aloittavalle koulutarvikesetin, joka sisältää repun, vihkon, kynäsetin ja juomapullon.
Juomapullo on erittäin tarpeellinen varuste, koska kuumuus voi kohota +38 Celsiukseen ulkona. Kun saamme rakennetuksi koululle porakaivon, niin lapset saavat sitten koululta puhdasta vettä juotavakseen.
Porakaivon rakentaminen on viivästynyt siitä syystä, että alun alkaen lahjoituksena saatu 1 000 euroa ei nyt riitäkään kaivon rakentamiseen. Syynä on porakaivojen hintojen nousu, mutta myös se, että porakaivosta, kun se rakennetaan koulun tontille, pitää tehdä luultua syvempi, jolloin hinta nousee. Nykyisin kyläläiset hakevat vettä noin 800 metrin päästä alangosta, mistä sitten seuraa, että vesi on kannettava ihmisvoimin vastamäkeen. Yhdistyksemme tarkoituksena on saada kaivo koulun tontille, joka on ylänköä ja kaivosta on sen vuoksi tehtävä syvä, jotta vettä löytyy ja myös riittää. Lisäski Santu Macleanilla on ollut kyllä hommaa koulun rakentamistyössä, jolloin häntä ei ole voinut kiirehtiä. Mutta kun koulun 1. vaihe valmistuu, niin josko hän sitten ehtisi setvata kaivon rakentamista ja kysellä tarjouksia poraajilta, josko hinnasta voisi tinkiä.
Eli käykääpä aineettomien lahjojen kaupassa. Setin hinnaksi oli laitettava 15 euroa, sillä kuten jo aiemmin on monesti ollut puhetta, niin kaikki "tehdastavara" on Malawissa suht` kallista. Kiitos taas Martin, joka selvitteli hintoja Malawissa. Tässä linkki aineettomien lahjojen kauppaamme
https://holvi.com/shop/KouluMalawiin/product/89dc3c1b97a042f62f4097491adec2ff/
Täältä löytyvät myös pulpetit, jos joku haluaa niitä ostaa. Koulupuvut ovat kolmas haasteemme, mutta niistä myöhemmin, kun saamme hinnat selville.